Het aandeel van soep- en zeepbedrijf Unilever ging donderdag in de vroege handel 1,3 procent vooruit en was de grootste stijger in de AEX-index.
Het Brits-Nederlandse was- voedingsmiddelenconcern krikte zijn omzet in de eerste drie maanden van dit jaar op en verhoogde zijn dividend.
De omzettoename was geheel te danken aan hogere prijzen, het verkoopvolume ging licht omlaag. Unilever presteerde in het eerste kwartaal, waarin het een overnamebod van zijn Amerikaanse branchegenoot Kraft Heinz afwees, volgens topman Paul Polman opnieuw beter dan de markt.
De resultaten van Unilever waren ruimschoots beter dan de door het concern zelf opgestelde analistenconsensus, zo constateerde analist James Edwards Jones van RBC donderdag in een reactie. Hij voelt zich ,,comfortabel” bij het handelsbericht.
De autonome omzetgroei in het eerste kwartaal bedroeg 2,9 procent, waar de consensus lag op 2 procent. De volume-afname kwam uit op 0,1 procent tegen een voorspelde 0,5 procent.
Unilever zegt op koers te liggen om de verkopen over heel 2017 op eigen kracht met 3 tot 5 procent op te voeren. Ook de operationele marge en de kasstroom laten naar verwachting een verbetering zien. Om het zelfvertrouwen te onderstrepen, verhoogt het bedrijf zijn kwartaaldividend met 12 procent naar 0,3585 euro per aandeel.
Analist Jones wees specifiek naar de groei bij de persoonlijke verzorgingsproducten van de onderneming. Daar waren bij hem enige zorgen over, maar die bleken onterecht, aldus de analist.
De totale omzet steeg in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 6 procent toe tot 13,3 miljard euro.
Unilever hoopt op sterke verkoop ijsjes in de zomer
Om de groeidoelstellingen voor heel 2017 te halen moet het groeitempo nog wel wat omhoog, maar daar zullen aantrekkende marktomstandigheden vanaf de tweede jaarhelft een handje bij helpen, stelde financieel topman Graeme Pitkethly donderdag. ,,Wij zien nu al tekenen dat het op sommige plaatsen economisch beter gaat'', zei hij tegen het ANP.
Hoe de zaken in het restant van de eerste jaarhelft gaan, zal mede afhangen van het weer en de daarmee samenhangende ijsverkopen, zei Pitkethly. ,,Als de zon schijnt hebben we een goed tweede kwartaal'', zei hij. Vorig jaar was dat evenwel ook het geval, waardoor de lat hoog ligt.
Unilever zette onlangs zijn margarinetak in de etalage. Het bedrijf is volgens Pitkethly klaar om het verkoopproces te beginnen. Voor het einde van het jaar hoopt het een of meer kopers te kunnen presenteren. Gezien de omvang van de divisie kan het evenwel nog lang duren voor de verkoop is afgerond.
Nestlé heeft last van late Pasen: verkoop eitjes lager in eerste kwartaal
De Zwitserse voedingsmiddelengigant Nestlé, een belangrijke concurrent van Unilever, heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met het laagste tempo zien groeien in tien jaar.
Het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld zag door de late paasdagen van dit jaar zijn belangrijke inkomsten uit paaseitjes en andere paasartikelen doorschuiven naar het tweede kwartaal.
De omzet van de branchegenoot van het Brits-Nederlandse Unilever groeide op eigen kracht met 2,3 procent. Nestlé profiteerde daarbij van een prijsverhoging van zijn Nescafé-koffie in Europa en aantrekkende verkopen in Azië. De totale omzet groeide met 0,4 procent tot 21 miljard franc (19,6 miljard euro).
Nestlé bevestigde zijn vooruitzichten voor het hele jaar. Mark Schneider probeert in zijn eerste jaar als topman van het bedrijf de omzetgroei aan te zwengelen. Daarbij wordt hij geconfronteerd met lagere consumptie, waardoor het moeilijker is om prijzen te verhogen.